Imám Alí (as)
Výroky Svatého Proroka (saw) ohledně Alího (as)
( sunnitské zdroje)
Svatý Prorok (saw) řekl:
,,Kdokoli si přeje vidět znalosti Adama, zbožnost Noema, trpělivost Abrahama, inteligenci Mojžíše a uctívání (Boha) a oddanost Ježíše, tak by se měl podívat na Alího ibn Táliba.’’
Sunnitské reference:
- Sahih al-Bayhaqi
- Musnad Ahmad Ibn Hanbal, as quoted in
- Sharh Ibn Abil Hadid, v2, p449
- Tafsir al-Kabir, by Fakhruddin al-Razi, pod komentářem verše vzájemného proklínání (Mubahilah), v2 p288. napsal, že tato tradice byla přijata jako autentická.
- Ibn Batah to zaznamenal jako tradici vyprávěnou Ibn Abbásem a uvedenou v knize "Fat'h al-Mulk al-Ali bi Sihah Hadith-e-Bab-e-Madinat al-Ilm", p34, od Ahmad Ibn Muhammad Ibn Siddeeq al-Hasani al-Maghribi.
--------------------------------------------------------
Prorok Boží (saw) řekl:
,, Mezi vámi je člověk, který bude bojovat za interpretaci Quránu, tak jako já jsem bojoval kvůli jeho zjevení.''
Lidé kolem něj zdvihli hlavu a vrhali tázavé pohledy směrem k Proroku (saw) a jeden na druhého. Abu Bakr a Umar tam byli také. Abu Bakr se zeptal, jestli on je ta osoba, ale Prorok řekl, že ne. Pak se Umar zeptal, jestli on je ta osoba a Prorok odpověděl ,,Ne, on je ten, který mi opravuje boty. (tozn. Alí)''
Abu Saíd Khudrí řekl, : ,, Pak jsme šli za Alím a oznámili mu tuto dobrou zprávu. On ani nezdvihl hlavu a zůstal zaneprázdněný , tak jak byl, jako by to už od Proroka Božího (saw) slyšel.''
Sunnitské reference:
- al-Mustadrak, by al-Hakim, v3, p122, který řekl, že tato tradice je skutečná na základě kritérií Bucháriho a Muslima.
- al-Dhahabi,to také zaznamenal v Talkhis al-Mustadrak a připustil,že je pravá na základě kritérií zmíněných dvou šéchů.
- Khasa'is, od al-Nisa'i, p40
- Musnad Ahmad Ibn Hanbal, v3, pp 32-33
- Kanz al-Ummal, od al-Muttaqi al-Hindi, v6, p155
- Majma' al-Zawa'id, od al-Haythami, v9, p133
Al-Hakim zaznamenal, že Annás Ibn Málik vyprávěl, že Svatý Prorok řekl Alímu:
,,Ty budeš informovat můj národ o pravdě a tom, v čem se po mně dostali do sporu.''
- al-Mustadrak, by al-Hakim, v3, p112, který napsal, že tento hadít je autentický na základě kritérií dvou šéchů- Bukháriho a Muslima. Což znamená , že řetězec vypravěčů se pokládá za autentický.
-------------------------------------------------------
Svatý Prorok (řekl) :
,,Alí, ty jsi na stejné pozici vůči mne jako byl Áron k Mojžíši, až na to, že po mně žádný prorok není.’’
- Sahih al-Bukhari, Arabic-English version, Traditions 5.56 and 5.700
- Sahih Muslim, Arabic, section of virtues of Ali, v4, pp 1870-71
- Sunan Ibn Majah, p12
- Musnad Ahmad Ibn Hanbal, v1, p174
- al-Khas'is, by al-Nisa'i, pp 15-16
- Mushkil al-Athar, by al-Tahawi, v2, p309
----------------------------------------------------------
Prorok Muhammad (saw) řekl,
,, Ali je s Koránem a Korán je s Alím.''
- Al-Bukhari, 5/19;
- Muslim, 2/360;
- Al-Tirmidhi, 5/304;
- Mustadrak Al-Sahihain of Al-Hakim Al-Nisabori, 3/109
- Ibn Majah, 1/28;
- Musnad Ahmad, 3/328.
--------------------------------------------------------------------------
Prorok Muhammad řekl:
,, Ali je rozdělení mezi Rájem a Peklem.''
-
Mustadrak Al-Sahihain of Al-Hakim Al-Nisabori, 3/127;
-
Kenz Al-Omal, 5/30;
-
Al-Jami^ of Al-Suyuti, 1/374;
-
Al-Tirmidhi; Ibn Maghazeli, 80.
-------------------------------------------------------------------------------
Prorok Muhammad (saw) řekl :
,, Postavení Alího mezi lidmi je jako súra Qul Hu Allahu Ahad v Koránu.''
-
Muslim, 1/48;
-
Al-Tirmidhi, 2/299;
-
Al-Nisa'i, 27;
-
Musnad Ahmad, 6/299;
-
Ibn Al-Maghazeli, 191.
--------------------------------------------------------------
Prorok (saw) řekl :
,, Verše očistění byly zjeveny kvůli pěti lidem : mne, Alího, Hasana, Husejna a Fátimy. ''
-
Is^af Al-Raghibeen, p. 116;
-
Sahih Muslim,
-
Kitab Fadha'il Al-Sahaba
---------------------------------------------
-
Al Hakim zaznamenal tradici Proroka (saw) ve svém Mustadrak,iii, 126, 127 :
,,Já jsem město znalostí a Alí je jeho brána; kdokoli si přeje do města vstoupit, musí vejít jeho branou.''
----------------------------------------------------------
-
AlBukhari zaznamenal tento hadíth v jeho Sahih, "Kitab aldžihád wa alsiyar":
Sahl ibn Sa`d řekl:
"Prorok (s) řekl při dni (vítězství) Chaybar: , Zítra předám vlajku muži, jehož rukou Alláh zdolá (Chaybar). On miluje Boha a Jeho Posla, a Bůh miluje jeho a Jeho Posel jej miluje.'
Lidé strávili noc přemýšlením nad tím, kdo ji obdrží a každý byl pln nadějí, že ji dostane. (Příští den) Prorok oznámil :
,Kde je Alí? '
A bylo mu sdělěno, : ,On trpí bolestí oka.' (Když Alí přišel) Prorok (s) nanesl slinu na jeho oči a modlil se za něj. Alí se zotavil, jakoby nikdy bolestí netrpěl. A pak mu ji (vlajku) Prorok (s) předal. ''
Další sunnitští učenci, kteří tento hadít zaznamenali:
-
Muslim v jeho Sahih, "Kitab al-jihad wa alsiyar" a "Kitab fada'il alSahabah";
-
alTirmidhi, Sahih, i, 218;
-
Ibn Majah, Sunan (Matba`at alFaruqi, Delhi) "bab fada'il ashab Rasul Allah (S)";
-
alHakim, Mustadrak, iii, 38, 437;
-
Imam Ahmad ibn Hanbal, Musnad, i, 99, 133, 185, 320, iv, 51, v, 353;
-
Abu Nu`aym, Hilyat al 'awliya', i, 26, 62;
-
alNasa'i, Khasa'is, 4, 5, 7, 8, 32;
-
alMuttaqi, Kanz al`ummal, v, 283, 285, vi, 394, 395, 405;
-
alHaythami, Madžma` alzawa'id, vi, 150, 151, ix, 119, 123, 124;
-
Ibn Hadžar, Tahdhib alTahdhib, vii, 337, 339;
-
alMuhibb alTabari, alRiyad al-nadirah, ii, 185, 187, 203;
-
alTabari, Ta'rikh, ii, 300;
-
Ibn Sa`d, alTabaqat, ii, část první, 80;
-
Ibn `Abd alBarr, al'Isti`ab (Hyderabad, 1336), ii, 450;
-
alBayhaqi, Sunan, vi, 362.
-------------------------------------------------------------
-
AlMuhibb alTabari zaznamenal tuto tradici na základě vyprávění Salmana v Al Riyad al nadirah,ii,163 od Proroka (saw), který řekl:
,,Čtrnáct tisíc let než byl Adam (mír budiž s ním) stvořen, já a Alí jsme byli světlem v přítomnosti Boha. Když pak Bůh stvořil Adama (mír budiž s ním), rozdělil světlo na dvě poloviny. Já jsem jedna část a Alí je ta druhá.''
Mezi další sunnitské učence, kteří převyprávěli tuto tradici patří:
-
Ahmad ibn Hanbal v alFada'il;
-
Sibt ibn alJawzi v Tadhkirat alkhawass, 46;
-
Abu Hatim Muhammad ibn Idris alRazi v Zayn alfata fi tafsir Surat Hal ata, MS.;
-
`Abd Allah ibn Ahmad ibn Hanbal v Zawa'id manaqib Amir alMu'minin, MS.,
-
také Ibn Mardawayh, Ibn `Abd alBarr, alKhatib alBaghdadi, Ibn alMaghazili, al`Asimi, Shiruyah alDaylami a další od `Alího (A), Salmana, Abu Dharra, Anase ibn Malika, Džabira ibn `Abd Allah a dalších společníků. Povšimněte si části `Abaqat na této tradici, která diskutuje o 55 různých riwájach (řetězcích) vyprávěných význačnými a věhlasnými sunni a ší'a učenci.
Ší'itské zdroje:
-
alKulayni v alKafi, od Abu Ja`far alThani (A) a Imáma alSadiqa (A);
-
Muhammad ibn al`Abbas ibn Mahyar v Ma nazala min alQur'an fi Ahl alBayt, cf., Ghayat almaram, 12;
-
Furat ibn Ibrahim alKufi v Tafsir od Ibn `Abbáse;
-
alSaduq v alKhisal a 'Ilal alShara'i` od Imáma alRidha (A), Mu'adh ibn Jabal a Imám Sádiq (A) a v Kamal alDin od Imáma `Ali ibn alHusayn (A) a Imáma Sádiqa (A);
-
alSayyid Hashim alBahrani v Ghayat almaram, bab 2, pp. 813;
-
alŠaykh alMufid v al'Ikhtisas;
-
alŠaykh alTusi v al'Amali, i, 186, 300301, 311312, 320 od Imáma alHadi (A), Imáma Sádiqa (A), Imáma al Kazim a Anáse ibn Malika od Proroka (S);
-
Qutb alDin alRawandi v alKhara'ij wa aljara'ih od Sa`dan;
-
a také al`Allamah alHilli, Hasan ibn Muhammad alDaylami, Husayn ibn Hamdan alHadini, Muhammad ibn `Ali ibn Ahmad alFasi, Sharaf alDin ibn `Ali alNadžafi a al`Allamah alMadžlisi ve svých knihách .
------------------------------------------------------------
AlTirmidhi, v jeho Sahih, ii, 297, zaznamenal tento hadíth od Proroka (S):
,,Věru, já a Alí jsme neoddělitelní, a on je vůdcem (walí) každého věřícího po mně.''
Mezi další sunnitské učence, kteří zaznamenali tuto tradici patří:
-
Ahmad ibn Hanbal v jeho Musnad, iv, 437, v, 356;
-
Abu Dawud alTayalisi v jeho Musnad, iii, 111, xi, 360;
-
alHaythami, Majma` alzawa'id, ix, 109, 127, 128, 199;
-
alKhatib alBaghdadi, Ta'rikh Baghdad, iv, 339;
-
alMuhibb alTabari, alRiyad alnadirah, ii, 203, 171;
-
alMuttaqi alHindi, Kanz al`ummal, vi, 154, 155, 396, 401;
-
Ibn al'Athir v Usd alghabah, v, 94;
-
Abu Nu`aym v Hilyat al'awliya', vi, 294;
-
alNasa'i, Khasa'is, 19, 23;
-
dále také Ibn Abi Shaybah, alTabari, alTabarani, alDaylami, Ibn Mardawayh, Ibn alDžawzi, alRafi`i, a Ibn Hadžar.
------------------------------------------------
-
Toto je známá tradice, zmíněná i v Mustadrak ala al Sahihayn od Al Hakim (vol. iii, pp. 109110),v sekci ,,Některé sahih verze hadíthu'' v uvedém článku, kdy Prorok (saw) při návratu ze své poslední Pouti zastavil celou karavanu v Ghadir Khum a učinil prohlášení:
,,Komu jsem vůdcem, tomu je i Alí vůdcem (maulá).''
Toto je mutawatir tradice, o které Al Allamah al Amini (šíitský učenec) napsal vynikající práci Al Ghadir fi al Kitab wa al Sunnah wa al'adab.
Mezi další sunnitské učence, kteří tuto tradici zaznamenali, patří:
-
AlTirmidhi, Sahih (Bulaq, 1292), ii, 298;
-
Sunan Ibn Majah (Matba`at alFaruqi, Delhi), "bab Fada'il ashab Rasul Allah (S)" od alBara' ibn `Azib a Sa`d ibn Abi Waqqas;
-
AlHakim, Mustadrak (Hyderabad, 1313) od Zayd ibn Arqam (iii, 109, 533), Sa`d ibn Malik (iii, 116), od Rifa`ah ibn Ayas alDabbiod jeho otce a jeho dědečka (iii, 371), a od Buraydah al'Aslami; (iii, 110; ii, 129);
-
Imam Ahmad ibn Hanbal, Musnad, alMatba`at alMaymaniyyah, Egypt, 1313, od alBara' ibn `Azib (iv, 281), Buraydah al'Aslami (v, 347, 350, 358), Zayd ibn Arqam (iv, 372, iv, 368, v, 307), Ibn `Abbas (i, 330), Abu alTufayl (iv, 270) a `Ali ibn Abi Talib (A) (i, 84, 88, 118, 139, 152, v, 307, 366, 419);
-
Abu Nu`aym al'Isfahani; Hilyat al'awliya' (Egypt: Matba`at alSa`adah, 1351) iv, 23, v, 26;
-
Fakhr alDin alRazi; alTafsir alKabir (Dar Tiba`at al'Amirah) pod veršem 5:67;
-
AlKhatib alBaghdadi, Ta'rikh Baghdad (Matba`at alSa`adah, 1360), vii, 377, viii, 290, xii, 343, xiv, 236;
-
AlNasa'i , Khasa'is (Matba`at alTaqaddum al`llmiyyah, Egypt, 1348), pp.4, 21, 22, 23, 25, 26, 40;
-
AlMuhibb alTabari, alRiyad alnadirah (Matba`at al'Ittihad, Egypt, 1st ed.), ii, 169, 170, 172, 203 and Dhakha'ir al`uqba (Egypt 1356), 86;
-
Ibn Hadžar al`Asqalani , alSawa'iq almuhriqah (alMatba`at alMaymaniyyah, Egypt; 1312), pp. 25, 26;
-
`Ali alMuttaqi alHindi , Kanz al`ummal (Hyderabad, 1312), i, 48, vi, 83, 153, 154, 390, 397, 398, 399, 403,405, 406, 407;
-
Ibn Hadžar al`Asqalani , al'lsabah (Calcutta, 1853 A.D.), i, part one, 57, 319; iii, part one, 29; iv, part one, 14, 16, 61, 143, 169, 182; vi, 223, vii, part one, 78, 156;
-
Ibn al'Athir in Usd alghabah (alMatba`at alWahbiyyah, Egypt, 1285), i, 308, 367, 368, ii, 307, 233, iii, 92, 93, 321, 374, iv, 28, v, 205, 276, 383;
-
Ibn Qutaybah , al'Imamah wa alsiyasah (Matba`at alFutuh al'Adabiyyah, 1331), 93;
-
AlTahawi , Mushkil al'athar (Hyderabad, 1333), ii, 307;
-
AlManawi , Fayd alQadir (Egypt, 1356), vi, 218, 358 a Kunuz alhaqa'iq (Istanbul, 1285), 92;
-
AlHaythami Majma` alzawa'id (Egypt, 1352), vii, 17, ix 103, 104, 105, 106,107, 108, 119, 163, 164;
-
`Ali ibn Sultan Muhammad alQari , Mirqat almafatih (alMatba`at alMaymaniyyah, Egypt, 1309), v, 568.
---------------------------------------------------------------------------------------